19 februari 25 - Actueel

‘Bij onderhoud aan een kantoorpand waar dagelijks veel mensen werken, komt heel wat kijken,’ vertelt Rayonmanager Zuid Ivar Olofsen. ‘Via PropertyNext kregen we de opdracht om lekkageproblemen en energetische verbeteringen door te voeren bij het UWV-kantoor in Venlo. Een uitdaging die we graag aangingen. Het kantoorpand kampte met tochtklachten en waterlekkages, die we samen met PropertyNext nauwkeurig in kaart hebben gebracht,’ licht Ivar toe. ‘We wilden niet alleen de zichtbare schade herstellen, maar het gebouw ook echt klaarstomen voor de toekomst.’

Veel tochtklachten en waterlekkages
‘Het project begon met veel tochtklachten en waterlekkages,’ vertelt Klaas-Paul de Gier, Property Manager bij PropertyNext. ‘We hebben SKK ingeschakeld om te onderzoeken waar de problemen precies zaten. Al snel werd duidelijk dat de draaiende delen, zoals de scharnieren en raamklinken, niet goed functioneerden. Daarnaast bleken de beglazingsrubbers en aanslagrubbers in de vliesgevels uitgedroogd en hard, waardoor de kozijnen niet meer goed sloten. Samen met SKK hebben we besloten deze onderdelen grondig te vervangen en de draaikiepbeslagen te verbeteren.’

Klaas-Paul legt uit: ‘We waren toch al met het glas bezig, dus hebben we bekeken of het financieel haalbaar was om het oude glas te vervangen door hoogrendementsglas met zonwering. Dat bleek een goede investering te zijn, zowel voor het energielabel als voor de duurzaamheid van het pand. We hebben het project daarom in fases opgedeeld om het financieel en planningsmatig haalbaar te maken.’

Veilig werken in een dynamische omgeving
‘De samenwerking met Klaas-Paul van PropertyNext en Twan Velmans van het UWV verliep uitstekend,’ zegt Ivar. ‘Door duidelijke afspraken over de planning kon het hele proces soepel verlopen. Het UWV zorgde ervoor dat werkplekken leeg waren en er 1,5 meter werkruimte was gecreëerd. Wij zorgden op onze beurt voor afgebakende en veilige verplaatsingsroutes. Het werken op hoogte met hoogwerkers en steigers vereiste extra aandacht voor veiligheid volgens de VCA-richtlijnen. Door nauwkeurige planning en goede communicatie tussen alle partijen kon het werk veilig worden uitgevoerd.’

Klaas-Paul vult aan: ‘Het was een uitdaging om de werkzaamheden zo te plannen dat het kantoor kon blijven functioneren. We hebben per gevel en per etage gepland, zodat het UWV wist welke kamers wel of niet gebruikt konden worden. Zo konden we overlast voor medewerkers tot een minimum beperken. Het project werd bovendien in het meest gunstige seizoen uitgevoerd, om te voorkomen dat ramen in de winter verwijderd moesten worden.’

Een gebouw dat weer ademt
‘We hebben de technische kant grondig aangepakt,’ vertelt Ivar. ‘De beglazingsrubbers en aanslagrubbers zijn vervangen, net als het kitwerk aan de buitenschil. Met het plaatsen van nieuw glas pakten we meteen de energiehuishouding aan – dat scheelt behoorlijk in de stookkosten. Ook zijn alle draaikiepbeslagen in de aluminium ramen vervangen.’
Klaas-Paul beaamt dit: ‘Het hele traject, inclusief de glasvervanging, heeft geleid tot een significant beter energielabel en een aangenamer binnenklimaat. Natuurlijk waren er enkele restpunten, maar die zijn recent opgelost. Over het algemeen hoor ik alleen maar positieve geluiden van de huurders.’

Een duurzaam resultaat
‘Wat dit project zo bijzonder maakte, is hoe alle disciplines hebben samengewerkt,’ blikt Ivar terug. ‘Het was een klus waar flexibiliteit en precisie samenkwamen. Door de fijne samenwerking met PropertyNext en het UWV verliep alles soepel. Het resultaat mag er zijn: een toekomstbestendig pand waar iedereen weer prettig kan werken.’

Klaas-Paul sluit af: ‘De samenwerking met SKK was prettig. In de voorbereidende fase dacht Ivar goed mee over een slimme planning en haalbare fases. Ook in de uitvoerende fase was de flexibiliteit van SKK een pluspunt, zodat we ons konden aanpassen aan de behoeften van het kantoor. Uiteindelijk is alles binnen de planning gerealiseerd, en het resultaat mag er zijn.’