26 januari 24 - Actueel

Corporaties kiezen steeds vaker voor een preventief onderhoudscontract van SKK. Zo brengt ook Stek Wonen vanaf 1 januari al haar woningen met kunststof en aluminium kozijnen onder dit contract. Na een fusie met De Noordwijkse Woningstichting en De Vooruitgang liepen er verschillende overeenkomsten. Barry de Haan, medewerker inkoop en contract bij Stek Wonen is blij: ‘We hebben de verschillende onderhoudscontracten geïntegreerd in één preventief onderhoudscontract. Dit draagt bij aan een efficiëntere meerjarenonderhoudsbegroting en verbetert de kwaliteit van ons bezit.’

 

Met het onderhoudsadvies van SKK kunnen we de meerjarenonderhoudsbegroting efficiënt beheren.

 

‘Bij de corporaties waar al een preventief onderhoudscontract liep, zagen we minder storingsmeldingen’, vertelt Cor. ’Stek Wonen heeft nu één lijn getrokken. Voortaan voeren we voor alle woningen met kunststof en aluminium kozijnen elke drie jaar preventief kozijnonderhoud uit, zonder kosten voor tussentijdse reparaties.’ Barry bevestigt de pluspunten: ‘Preventief onderhoud door een vakinhoudelijk specialist heeft veel voordelen. Eerder besteedden we jaarlijks opnieuw aan of zochten we een partij voor het werk. Nu hebben we de zekerheid en continuïteit dat alle kozijnen worden gecontroleerd, wat de technische staat ten goede komt.’

‘Tijdens het onderhoud stellen we draaidelen af, smeren en controleren we het hele kozijn. Hierdoor blijven ze in topconditie’, vertelt Cor. ‘Daarnaast voeren we een conditiemeting uit voor gericht onderhoudsadvies aan Stek Wonen. Dit verlengt de levensduur van hang- en sluitwerk aanzienlijk.’ Barry benadrukt nog meer voordelen: ‘Met het onderhoudsadvies van SKK kunnen we de meerjarenonderhoudsbegroting efficiënt beheren. Het verlicht ook de interne werkdruk, want SKK pakt nu alle storingen op zonder daar een factuur voor te sturen. Dat scheelt een hoop administratief werk bij de uitvoering. Een derde pluspunt is natuurlijk de toename in bewonerstevredenheid. Want goed sluitende ramen en deuren verbeteren het wooncomfort.’

‘Stek Wonen heeft 6.000 woningen aan ons toevertrouwd,’ vertelt Cor. ‘We zien dat corporaties het belang van onderhoud steeds meer erkennen, want zonder preventief onderhoud neemt het aantal storingen toe. Uit onze analyses blijkt ook dat preventief onderhoud op de lange termijn kostenbesparend werkt. Bovendien zijn de complexen waar wij onderhoud plegen consistent in betere conditie. En onze first time fix-rate is maar liefst 85%. Dit betekent dat we de meeste storingen bij het eerste bezoek verhelpen. De tevredenheid over ons preventieve onderhoudsconcept weerspiegelt het groeiende aantal corporaties dat hiervoor kiest.’