28 juni 22 - Actueel

Marco Pirovano werkt als SKK-monteur vaak in hartje Amsterdam. Het is een prachtige locatie maar logistiek een drama. “Soms vervloek ik het,” vertelt de vrolijke en vindingrijke monteur. “Met een auto rijden is net een rampenplan en om te parkeren is het nog veel erger. ‘Dit moet toch makkelijker kunnen’, dacht hij. En dus ging Marco op zoek naar een oplossing…

Een verademing
Bij de firma Urban Arrow ziet Marco een grote elektrische bakfiets. Hij mag hem drie dagen op proef gebruiken. “Dit beviel mij uitstekend”, vertelt Marco. “De bakfiets is een verademing. Eerder kon ik vaak na elven al niet meer zonder problemen met de bus in de binnenstad komen. Nu kan ik hier gerust de hele dag op ingepland worden.”

‘Waar kom jij zo snel vandaan?”
Toch moet Marco ook even wennen aan zijn nieuwe vervoermiddel. “Omdat ik de fiets te leen had, kon ik er geen opbergsysteem in monteren. Dus lag mijn materiaal los in de bak. Als ik dan met 25 km per uur een brug op draai, schuift het gewicht naar een kant. Dat is wel even een beetje spannend.” Gelukkig gaat de service per fiets verder als een speer. “Bewoners reageren allemaal heel enthousiast. ‘Waar kom jij zo snel vandaan?’ hoor ik vaak. Ze vinden het allemaal heel bijzonder.”

De ideale uitvalsbasis
De bus van Marco moet nog wel ergens in de buurt staan. “Het regelen van een parkeerplaats was best lastig. We hebben alle woningbouwcorporaties gevraagd maar niemand had ruimte. Toen heb ik zelf een Vereniging van Eigenaren benaderd met een locatie in hartje stad. Met succes! In hun parkeerkelder kan ik mijn bus kwijt. Uiteraard tegen betaling, maar dat was ik anders ook aan parkeerkosten kwijt. Het is een ideale uitvalsbasis. Vanuit de parkeerkelder fiets ik zo de stad in en als het moet ook tussentijds voor het ophalen van materiaal.”

Gewapend met poncho en pvc-buis
Marco kan natuurlijk niet alle spullen uit zijn bus in de bakfiets kwijt. “De dagen voorafgaand aan de proefperiode hield ik een lijstje bij van materiaal dat sowieso mee moet. Ik heb overal over nagedacht. Voor lange sloten monteer ik een pvc-buis aan de bak, zodat ik ook lang ijzer kan vervoeren. Op het deksel wil ik een klein kiepkarretje vastbinden voor de pakketten. En bij slecht weer zorg ik dat ik een poncho paraat heb. Ik heb mijn bevindingen aan mijn leidinggevende teruggekoppeld en kon met moeite een nadeel bedenken. Het enige is dat ik niet snel naar een collega kan rijden om te assisteren bij een tweemansklus ver uit het centrum.”

“Met een bakfiets kan ik nu ook midden op de dag bewoners helpen. Ik kan meer storingen aan én mijn werkvreugde wordt verhoogd. Ik ben een buitenmens en houd van fietsen. Het is echt een win-win voor alle partijen. Onlangs zag ik ook de firma Feenstra met een bakfiets rijden. In de drukke binnenstad van Amsterdam is het gewoon een uitkomst.”